FICS, Free Internet Chess Server, on ilmainen shakkiserveri, joka löytyy
osoitteesta
www.freechess.org. Tämän oppaan tarkoitus
olisi tutustuttaa suomalaisia pelaajia FICSin ominaisuuksiin ja tarjota apua mahdollisiin ongelmiin.
Shakkitaitojaan tämän oppaan avulla ei voi kartuttaa. This is a guide to the Free Internet Chess Server, currently available
only in Finnish.
Jos sinulla on vain ilmaisia sähköpostiosoitteita, voit kirjautua vierailijana sisään
esimerkiksi Jin-appletin avulla "Login as Guest" -vaihtoehdolla. Sisään päästyäsi
kirjoita showadmin ja katso, kuka on "available". Jos joku admineista on paikalla, puhu hänelle
komennolla tell nimi viesti ja kerro, että tahdot rekisteröityä, vaikka sinulla ei ole
sopivaa sähköpostiosoitetta. Hän kysyy tarvittavat tiedot ja hoitaa rekisteröinnin. Jos et
tahdo rekisteröityä, voit kirjautua sisään millä tahansa ohjelmalla nimellä
guest. Voit myös pelata valitsemallasi nimimerkillä, jos se ei ole jo käytössä, mutta
vierailijoiden käyttämien nimimerkkien tiedot eivät jää palvelimelle talteen, vaan
ne katoavat, kun kirjaudut ulos. Vieraat eivät voi pelata vahvuuslukuihin vaikuttavia pelejä. He
eivät myöskään voi käyttää huutoja eivätkä pelata turnauksissa.
käyttäjätunnus (Handle)
(huom! käyttäjätunnusta ei voi vaihtaa myöhemmin, joten harkitse
tarkkaan. Loukkaavia tunnuksia ei tietenkään hyväksytä.)
Käyttäjätunnuksen tulee muodostua pelkistä kirjaimista - alaviivat,
välilyönnit ja numerot eivät ole sallittuja.
sähköpostiosoite (Email) - ilmaisosoitteet kuten hotmail ja yahoo eivät käy.
Lisäksi lupaat, ettet käytä tietokoneohjelmia tai kirjoja apunasi pelin aikana
etkä ota vastaan apua toisilta ihmisiltä.
Et myöskään saa luoda kuin yhden tunnuksen - poikkeuksena
(C)-tunnukset ja blind-tunnukset.
Sinun pitää käyttäytyä serverin sääntöjen mukaan.
Lisäksi vakuutat olevasi vähintään 13-vuotias tai että sinulla on
huoltajasi lupa.
Nimimerkistä ei kannata tehdä kovin pitkää, sillä sekä sinä että
muut pelaajat joutuvat kirjoittamaan sen usein. Nimeen ei myöskään kannata laittaa
ikää tyyliin "TwentyYrOldNerd", sillä et ole kuitenkaan koko elämääsi
20-vuotias. Myös poliittiset, uskonnolliset sekä asuinpaikkaan liittyvät nimet ovat huonoja,
sillä käsitykset ja asuinpaikka saattavat muuttua. Jos kaikki oli kunnossa,
lähetetään antamaasi sähköpostiosoitteeseen aktivointikoodi. Saatuasi koodin mene
aktivointisivulle ja anna koodi. Saat salasanan uuden sähköpostiviestin mukanaa.
3. Ensimmäistä kertaa serverillä
Kirjaudu serverille mahdollisimman nopeasti rekisteröintivahvistuksen jälkeen, jotta voit vaihtaa
salasanasi turvallisempaan. Yksinkertainen vaihtoehto on Jin-applet, jonka toimintaa on selitetty alla.
FICSiin kirjauduttuasi saat näkyviin tällaisen tekstin:
_ __ __ __
| | / /__ / /________ ____ ___ ___ / /_____
| | /| / / _ \/ / ___/ __ \/ __ `__ \/ _ \ / __/ __ \
| |/ |/ / __/ / /__/ /_/ / / / / / / __/ / /_/ /_/ /
|__/|__/\___/_/\___/\____/_/ /_/ /_/\___/ \__/\____/
^^__ _____________________ _ _ _
/ - \_ / ____/ _/ ____/ ___/ _ | || || |
<| __< / /_ / // / \__ \ (_) |_______|
<| \ / __/ _/ // /___ ___/ / _ \__ ___ /
<| \ /_/ /___/\____//____/ (_) |___|_|
<|______\ |_|___|
_|____|_ ====================================== |___|_|
(________) freechess.org ---- 64.71.131.140 (_______)
/________\ ====================================== /_______\
(Login screen designed by Alefith)
****** Welcome to the Free Internet Chess Server at freechess.org ******
Webpage: http://www.freechess.org
Head admin : Chessty Complaints to : complaints@freechess.org
Server location: freechess.org Server version : 1.25.11
If you are not a registered player, enter guest or a unique ID.
(If your return key does not work, use cntrl-J)
Kirjautumisruudun jälkeen näkyviin tulevat päivän viesti, uudet uutistiedotteet ja
muita vastaavia tietoja. Kun kirjaudut ensimmäistä kertaa, tulee sinun vaihtaa salasanasi. Se
tapahtuu komennolla password tämänhetkinen uusi, eli jos salasanasi olisi
"wjtkjgrjkl5" ja tahtoisit vaihtaa uudeksi salasanaksesi "salasana" (joka on toki varsin huono vaihtoehto),
tulisi sinun kirjoittaa komento password wjtkjgrjkl5 salasana. Huomaa, että sekä vanha
että uusi salasana näkyvät ruudulla selkokielisinä, joten varo olan yli kurkkijoita
salasanaa vaihtaessasi.
4. Jin-applet
FICSiin pääsee monella tavalla. Yksinkertaisin tapa on mennä
FICSin sivuille ja valita sieltä kohta "Login now". Jin-ohjelma
vaatii selaimelta Java-tuen. Latauduttuaan näkyviin tulee seuraavanlainen ikkuna:
Username-kohtaan kirjoitetaan käyttäjätunnus ja Password-kohtaan salasana.
Sisäänkirjautumisen jälkeinen näkymä on
tällainen,
pelilauta puolestaan vakioasetuksilla
tällainen.
5. Muut käyttöliittymät
Valittavien käyttöliittymien listaa voit tutkailla
täällä. Ensin pitää valita
käyttöjärjestelmä - Linux, Windows XP, Mac OS X, iPhone jne. Painamalla nappia
"Show me the interfaces" saat listan käyttöjärjestelmän
käyttöliittymistä. Jokaisesta liittymästä on pieni kuvaus sekä hyvät ja
huonot puolet. Minä käytän Windows XP:tä ja
Thiefiä. Jos aiot pelata tandemia (FICSissä
nimellä bughouse),
suosittelen ehdottomasti Thiefin lataamista. Se sopii myös nopeisiin peleihin premove-ominaisuuden
ansiosta. Windows-ympäristössä suosituin käyttöliittymä on
BabasChess, Mac- ja Linux-ympäristöissä
Jin. Jos englanninkielinen ohjelma pelottaa tai suomenkielinen kiehtoo, niin
Timo Pirinen on
kääntänyt Windowsissa ja Linuxissa toimivan peli- ja tietokantaohjelman
Scidin suomeksi. Suosittelen tutustumaan pariin erilaiseen ohjelmaan
(niissä on eroja) ja tekemään päätöksen vasta sitten, jotta omiin tarpeisiin parhaiten sopiva ohjelma löytyy. Samalla
sivulla voi myös arvostella käytettävissä olevia ohjelmia kirjautumalla
FICS-tunnuksillaan sivun ylälaidassa. Annettuja kommentteja voi tarkastella klikkaamalla ajatuskuplaa
ja päätä ohjelmalistassa. Näytön kuvaa klikkaamalla saa näkyviin
ruutukaappauksen ohjelmasta.
Olet päässyt serverille sisään ja vaihtanut salasanan. Ruudulla näkyy luultavasti
tekstejä kuten whammy(1): When I downloaded iNemesis 4.04 and loaded the setup icon, it didn't do a thing! What's
happening?, --> logis(SR) JesperB! chesskim! mrundersun!,
skore(TM)(50): Hello everyone.
jne. Ensimmäiseksi onkin hyvä opetella puhumaan. Toiselle käyttäjälle voi puhua
komennolla tell nimi teksti. Jos tahdot tervehtiä minua, kirjoita "tell skore Hei." Jos
olen paikalla, näkyy viesti ruudulla yhdessä tekstin (told skore) kanssa. Jos en ole paikalla,
tulee teksti "skore is not logged in". Huomaa, etteivät ääkköset (å,ä,
ö) tai muutkaan "erikoismerkit" toimi. Kannattaa siis opetella kirjoittamaan ilman niita. Jos
ä:n korvaa a:lla ja ö:n o:lla, tulee yleensä ymmärretyksi. Jos tahdot puhua
vastustajallesi, voit käyttää komentoa say. Sayn yhteydessä ei
käytetä vastustajan nimeä, joten "say good game" kiittäisi senhetkistä
vastustajaasi hyvästä pelistä. Jos et sanomishetkellä pelaa ketään vastaan,
välitetään viesti edelliselle vastustajallesi.
Voit lähettää käyttäjälle viestin komennolla message
käyttäjä viesti. Viesti toimitetaan perille riippumatta siitä, onko pelaaja
kirjautuneena vai ei. Kirjautuessasi ilmoitetaan myös viestitilanne, esimerkiksi "You have 1 message
(0 unread). Use "messages u" to view unread messages and "clearmessages *" to clear all."
Tekstit,
joiden perässä on numero, kuten skore(TM)(50): Hello everyone. ovat kanavilla
käytäviä keskusteluja. Kanava 1 on "Help", kanava 2 on FICSiin liittyville keskusteluille
ja kanava 50 on yleinen keskustelu. Monta muutakin kanavaa on olemassa, tärkeimpinä ehkä
kanava 70 (Suomi) ja kanava 49 (turnaukset). Listan kaikista kanavista näet komennolla
help channel_list. Kanavalle voi puhua komennolla tell kanavannumero viesti,
esimerkiksi "tell 70 Iltaa." tervehtisi kaikkia Suomi-kanavalla olevia.
Kanavalle voi liittyä komennolla +ch numero ja poistua komennolla -ch numero.
Jos tahdot nähdä, millä kaikilla kanavilla olet, käytä komentoa =ch.
Jos olen paikalla, voit katsoa minun kanavani komennolla in skore. Piste korvaa sanat "tell
viimeisinpuhuttuhenkilo" ja pilkku "tell viimeisinkanava". Jos siis kirjoitat . teksti, menee
teksti sille henkilölle, jolle olet viimeksi puhunut. , teksti taas menee kanavalle, jolle
olet viimeksi sanonut jotain. Näppärä keino etenkin pidempiä keskusteluja varten.
Esimerkiksi "tell skore Tervehdys." ". Mitapa kuuluu?" tervehtisi minua ja kysyisi sen
jälkeen kuulumisiani.
Tekstit, kuten --> xivarmy mistells are great :) ja bikerboys shouts: sorry i do that all
the time ovat huutoja. Kirjoittamalla I welcomes newbie to FICS saisin aikaan tekstin
"--> skore welcomes newbie to FICS" ja shout Welcome to FICS, newbie tuottaisi tuloksenaan
"skore shouts: Welcome to FICS, newbie". t-shout-huudot koskevat turnauksia ja
c-shout-huudot shakkiasioita. Huutamalla ei voi kuitenkaan floodata koko ikkunaa täyteen.
Muista netiketti. Huutojen ja kanaville sanottujen asioiden tulee olla englanniksi. Poikkeuksena
tietenkin jonkin tietyn maan oma kanava, kuten kanava 70, joka on varattu suomalaisille.
6.2. Pelaaminen
Komennolla sought näet senhetkisen haetut pelit. Näkyviin tulee aluksi sekavalta
näyttävä numero- ja kirjainjono, esimerkiksi
5 1767 kingfish 3 0 rated blitz 1700-2400
.
Tämä tarkoittaa sitä, että haku numero 5 on kingfish-nimisen pelaajan
jättämä. Hän etsii peliä, jossa on kolme minuuttia aikaa eikä siirrosta tule
lisäaikaa. Peli vaikuttaa vahvuuslukuihin (eli on "rated") ja kuuluu blitz-kategoriaan. Kategoria
määräytyy automaattisesti peliajan mukaan. Kingfishin vahvuusluku on 1767 ja hän
kelpuuttaa vain vastustajat, joiden luku on välillä 1700-2400. Jos tahdot tarttua haasteeseen,
kirjoita play haunnumero eli tässä tapauksessa "play 5". Peli alkaa.
Jos muiden pelaajien haut eivät vaikuta sopivilta, voit etsiä peliä itse.
Käytettävä komento on seek, jolle voi antaa lukuisia parametrejä.
Esimerkiksi seek 3 1 r 1400-1600 m jättäisi haun kolmen minuutin pelistä, jossa
joka siirrosta saa sekunnin lisää. Peli vaikuttaisi vahvuuslukuihin ja vastustajasi tulee olla
väliltä 1400-1600. Jos tahdot pelata ilman vahvuuslukujen vaihtumista, korvaa r-kirjain
u-kirjaimella, jolloin peli ei ole rated vaan unrated. Seekin lähettämisen jälkeen sinulle
kerrotaan sen numero ja se, montako pelaajaa hakuilmoituksen näki:
Your seek has been posted with index 4.
(1 player(s) saw the seek.)
Jos tahdot ottaa pelihakemuksen pois, kirjoita unseek numero. Pelkkä unseek poistaa kaikki
hakusi. Pelaajalla voi olla samaan aikaan enintään kolme hakua. M-kirjain tarkoittaa, että
peli ei käynnisty automaattisesti jonkun vastatessa haasteeseen, vaan sinun pitää vielä
hyväksyä haaste komennolla accept aloittaaksesi pelin. Jos et tahdo hyväksyä
haastetta, kirjoita decline. Lisäksi voit ilmoittaa pelaavasi vain mustilla tai vain
valkoisilla lisäämällä haasteeseen tai hakuun sanan black tai white. Haasteen
yhteydessä tulevat seuraavanlaiset rivit näkyviin:
Challenge: paulbuchman (1878) skore (1709) rated blitz 3 0.
Your blitz rating will change: Win: +12, Draw: +4, Loss: -4
Your new RD will be 44.4
Paulbuchman haastoi minut siis kolmen minuutin peliin. (Oikeastaan hän haki peliä samoilla
ehdoilla kuin minä, mutta käytännössä ne ovat sama asia.)
Peli tulisi vaikuttamaan
vahvuuslukuun ja aika olisi 3 0. Jos voitan, nousee lukuni 12 pisteellä. Tasapelillä lukuni
nousee 4 pistettä ja tappiosta putoaa saman verran. RD:ni pelin jälkeen olisi
44.4. Komennolla accept voin hyväksyä haasteen ja aloittaa pelin,
declinellä voin torjua haasteen.
Jos tahdot haastaa kaverisi pelaamaan, on syntaksi match nimi parametrit, eli minut voi haastaa
kolmen minuutin unrated-peliin komennolla "match skore 3 0 u". Jos tahdot vetää haasteen pois,
kirjoita withdraw.
Voit pyytää siirron takaisin ottamista komennolla takeback
puolisiirtojen_määrä. Esim. takeback 4 peruuttaisi kahden siirron
päähän. Jos notakeback-muuttuja onpäällä, ei tämä toimi.
Vastustaja voi hyväksyä pyynnö kirjoittamalla accept ja hylätä sen
kirjoittamalla decline. Pelin aikana voit antaa vastustajallesi lisää aikaa
kirjoittamalla moretime aika sekunteina. Moretime 60 antaa vastustajalle minuutin
lisää. Siirtojen perumiset ja ajan lisääminen eivät toimi turnauksissa.
Kaikkien pelaamiesi pelien tulokset näet komennolla oldpstat nimi nimi2. Jos annat vain
yhden nimen, käytetään toisena nimenä omaasi. "Oldpstat skore" näyttäisi siis
peliesi tulokset minua vastaan. Esimerkki:
Record for skore vs. ThoBjo:
wins losses draws
rated 3 38 2
unrated 0 0 0
Olen voittanut ThoBjon kolme kertaa, hävinnyt hänelle 38 peliä ja pelannut kaksi
tasapeliä. pstat nimi nimi 2 toimii samaan tapaan, mutta hakee tulokset vain
viimeisestä 2500 pelatusta pelistä. pstat pelaaja1 pelaaja2 ja pstat pelaaja2
pelaaja1 antavat siis usein erilaisia tuloksia, koska haussa tarkastellaan ensin mainitun pelaajan
viimeisimpiä pelejä.
6.2.1. Assess
Jos tahdot ennen peliä tai sen aikana nähdä, miten paljon luvut tulevat muuttumaan, voit
käyttää komentoa assess vastustaja. Komento listaa nykyiset ja uudet
vahvuusluvut ja RD:t jokaiselle lopputulokselle. Jos tahdot nähdä tulokset vain esimerkiksi
blitz-peleistä, komento on assess vastustaja /b. Katso muiden varianttien lyhenteet
tästä.
6.2.2. Keskeytys tai peruminen
Jos tahdot ehdottaa pelin keskeyttämistä, kirjoita pelin aikana adjourn. Vastustaja
voi normaaliin tapaan hyväksyä tai hylätä ehdotuksen. Jos tahdot ehdottaa koko pelin
perumista, on komento abort.
6.2.3. Aikakontrollit
Yleensä aikakontrollista voi suoraan päätellä pelin kuuluvan joko blitz-,
lightning- tai standard-kategoriaan. Joissain tapauksissa päättely ei
välttämättä ole niin helppoa. Onko esimerkiksi 4 16 -ajoin pelattava peli blitz vai
standard? Selvyyden saa haastamalla jonkun tuolla ajalla tai jättämällä
hakuilmoituksen, jolloin sought-komennolla näkee, mitä haasteessa lukee. Jos et tahdo
esittää haastetta ennen kuin olet täysin varma sen kategoriasta, voit
käyttää laskukaavaa. Kaavassa oletetaan, että peli kestää 40 siirtoa. Pelin
"oletettu kesto" on (alkuaika + siirron lisäaika * 2/3). Jos oletettu aika on alle kolme minuuttia,
on peli lightning. 3-15 minuutin peli on blitz ja sitä pidemmät ovat standardeja. Varianteissa
kaikki aikakontrollit menevät yhden nimikkeen alle, eli vahvuusluku muuttuu saman verran minuutin ja
tunnin crazyhouse-peleistä. Selvennykseksi vielä rajatapausten
taulukko:
Hitain lightning
Nopein blitz
Hitain blitz
Nopein standard
0 4
0 5
0 22
0 23
1 2
1 3
1 20
1 21
2 1
2 2
2 19
2 20
3 0
3 17
3 18
4 16
4 17
5 14
5 15
6 13
6 14
7 11
7 12
8 10
8 11
9 8
9 9
6.3. Pelin seuraaminen, kommentoiminen ja tutkiminen
Käynnissä olevat pelit saat näkyviin komennolla games. Huomaa, että
pelejä on yleensä käynnissä ainakin kolminumeroinen luku, joten listasta saattaa
muodostua hyvinkin pitkä. Onneksi tällekin komennolle voi antaa attribuutteja. games sk
listaa kaikki pelit, joissa pelaajan nimi alkaa kirjaimilla sk. games /l listaa kaikki
lightning-pelit ja niin edelleen. Katso lista varianttien lyhenteistä
täältä.
Pelit on listattu seuraavassa formaatissa:
Pelin numero, valkoisen vahvuusluku ja nimi, mustan vahvuusluku ja nimi, pelin muoto (standard, joka ei
vaikuta vahvuuslukuihin, 15
minuuttia alussa ja 15 sekuntia siirrosta lisää), valkoisen jäljellä oleva aika,
mustan jäljellä oleva aika, (jäljellä olevan materiaalin vahvuus molemmilla),
siirtovuorossa olevan väri ja siirron numero. Jos tahdot seurata jotain peliä, käytä
komentoa observe, lyhennettynä pelkkä o, joko pelin numeron tai pelaajan nimen kanssa.
Ylläolevaa peliä voisit siis seurata komennoilla o 96, o mbchess tai o reasonable. Voit seurata
vahvinta käynnissä olevaa lightning-peliä komennolla ob /l. Jos tahdot
lopettaa pelin seuraamisen, käytä komentoa unobserve, uno.
Komennolla allob pelinnumero näet, ketkä kaikki seuraavat kyseistä peliä.
Kaikki oman pelisi seuraajat näet helpommin lyhytkomennolla ame.
Komennolla whisper teksti voit kommentoida peliä muille seuraajille pelaajien kuulematta.
Komennolla kibitz teksti voit puhua sekä pelaajille että seuraajille. Huomaa
kuitenkin, että kibitz-komennolla ei saa tietenkään ehdottaa siirtoja kesken olevassa
pelissä.
Myös pelaajat voivat käyttää whisper- ja kibitz-komentoja. Kuiskaukset kuuluvat vain
seuraajille, vastustaja ei niitä kuule. Kibitzin kuulevat kaikki.
Jos tahdot automaattisesti seurata jonkun tietyn käyttäjän pelejä, käytä
komentoa follow nimi. Unfollow-komennolla voit lopettaa seuraamisen. Seuraaminen myös
lakkaa automaattisesti, jos aloitat oman pelin. History-komento näyttää pelaajan
kymmenen viimeisintä peliä.
History for Baylan:
Opponent Type ECO End Date
38: - 1445 B 1757 Carl [ lr 1 0] A02 Fla Wed Dec 31, 06:38 EET 2003
39: + 1459 W 1743 Carl [ lr 1 0] B07 Fla Wed Dec 31, 06:40 EET 2003
40: - 1456 B 1746 Carl [ lr 1 0] A02 Mat Wed Dec 31, 06:42 EET 2003
41: + 1469 W 1733 Carl [ lr 1 0] B07 Fla Wed Dec 31, 06:44 EET 2003
42: - 1370 B 1510 carlosab [ br 5 0] B53 Mat Thu Jan 1, 10:13 EET 2004
43: = 1373 B 1511 andreavb [ br 5 0] B90 NM Thu Jan 1, 10:23 EET 2004
44: + 1374 W 952 Medrlyn [ br 5 0] B32 Res Thu Jan 1, 10:31 EET 2004
45: - 1367 B 1416 Koyanistazi [ br 5 0] B90 Res Thu Jan 1, 10:37 EET 2004
46: - 1360 W 1398 Bensen [ br 5 0] B78 Res Thu Jan 1, 10:57 EET 2004
47: - 1353 B 1389 chichideltuna [ br 5 0] B08 Res Thu Jan 1, 11:11 EET 2004
Sarakkeissa pelin numero historiassa (sadan sykleissä, numeron 99 jälkeen tulee 0), tulos
(-tappio, +voitto, =tasapeli), oma
vahvuusluku pelin jälkeen, oma väri, vastustajan vahvuusluku pelin jälkeen, vastustajan
nimi, pelin tyyppi, avauksen ECO-koodi, loppumisen syy (Fla = flag = aika, Mat = mate = matti, NM = No
material = kummallakaan ei mattiin riittävää materiaalia, Res = resign = luovutus, Sta =
stalemate = patti, Dis = disconnect = palvelimelta uloskirjautuminen kesken pelin, Adj = adjudicate =
keskeytyneen pelin ratkaisu pyynnöstä ylläpidolta) ja pelin ajankohta.
6.3.1. Examine
Kymmentä viimeisintä peliä voi tutkia komennolla examine nimi numero. Numero voi
olla joko vasemmanpuolimmaisen sarakkeen järjestysnumero tai juokseva numerointi, jolloin exa
skore -1 avaisi viimeisen pelaamani pelin, exa skore -3 kolmanneksi viimeisimmän
jne. Jos käyttöliittymässä ei ole valmiina nappeja tutkittavassa pelissä eteen-
ja taaksepäin siirtymistä varten, komennolla forward saat seuraavan puolisiirron
tehtyä. Komennolla back pääset puolisiirron verran taaksepäin. Voit
siirtyä myös useamman siirron kerralla. Komento forward 100 siirtyisi tutkittavassa
pelissä 100 puolisiirtoa eli 50 siirtoparia eteenpäin. Jos tahdot antaa jollekin peliä
kanssasi tutkivalle pelaajalle oikeuden siirtää nappuloita, kirjoita mexamine nimi.
Pelin tutkimisen voit lopettaa komennolla unexamine.
Voit tallentaa
korkeintaan 26 peliäsi myös serverin muistiin omaan "kansioosi". Komennolla journal nimi
näet pelaajan kansion. Jos et anna nimeä, näet oman kansiosi. Voit tutkia kansion
pelejä komennolla exa nimi %numero. Tallentaaksesi pelejä kansioosi sinun täytyy
tietää pelin numero historyssa. Jos tahdot tallentaa pelaamasi pelin, joka historyssa
näkyy numerolla 45, ensimmäiseen paikkaan, kirjoita jsave %01 nimesi 45.
6.3.2. Bsetup
Voit myös asettaa itse laudalle aseman, jota tutkia. Komento on bsetup. Alkuaseman saat
laudalle komennolla bsetup start. Nappuloita voi asettaa laudalle joko kirjainkoon tai värin
perusteella - wk@g2 tai K@g2 asettaa valkoisen kuninkaan ruutuun g2, bn@f5 tai
n@f5 taas mustan ratsun ruutuun f5. Ruudun voi tyhjentää kirjoittamalla x@g2.
Koko laudan tyhjennys kerralla onnistuu komennolla bsetup clear. Myös FEN-aseman voi
syöttää, esim. bsetup fen rnbqkbnr/pppppppp/8/8/8/3P4/PPP1PPPP/RNBQKBNR.
Siirtovuoro määrätään komennolla bsetup tomove white, linnoitusoikeudet
bsetup wcastle (none/kside/qside/both) bcastle (none/kside/qside/both), molemmille väreille
erikseen ja luonnollisesti joko (ei oikeutta / vain k-sivusta / vain d-sivusta / molemmat). Jos kumpikin
voi linnoittautua asemassa kummallekin puolelle, on komento bsetup wcastle both bcastle both.
Ohestalyönnin voi säätää komennolla bsetup eppos linja, jolloin
linjalla pitää luonnollisesti olla sotilas joko 4. tai 5. rivillä ja lisäksi
siirtovuoron tulee olla oikealla pelaajalla. Kun asema on valmis, bsetup done tarkistaa aseman
laillisuuden ja siirtää sinut examine-tilaan, jos kaikki oli kunnossa.
6.4. Keskeytyneet pelit
Aina välillä syystä tai toisesta toinen pelaajista kirjautuu ulos serveriltä
kesken pelin. Syynä voi olla yhteyden katkeaminen, koneen kaatuminen, pomon
yllättävä vierailu työhuoneessa tai tuskastuminen hävittyyn asemaan. Jos
kummallakaan pelaajalla ei ole noescape-muuttuja (kts. muuttujat) päällä ja toinen
poistuu, peli keskeytyy ja se talletetaan serverille muistiin, jos molemmat ovat tehneet yli viisi
siirtoa. Tätä lyhyemmät pelit eivät jää muistiin vaan ne katoavat. Voit
halutessasi lisätä noescapen myös kaavaasi, jolloin pelin
keskeyttävä häviää automaattisesti. Hävityistä peleistä ei siis pääse eroon vain häipymällä
paikalta vaan ne kannattaa ennemmin luovuttaa sekä urheiluhengen osoittamisen kannalta että
rangaistuksilta välttymisen takia. Keskeytyneet pelit näet komennolla stored nimi. Omat
keskeytyneet näkee pelkällä stored-komennolla. Listassa on lueteltu väri, jolla pelaat
(B = musta, W = valkoinen), vastustajan nimi, onko vastustaja paikalla (Y = kyllä, N = ei), pelin
tyyppi ja aikakontrollit, jäljellä olevien nappuloiden pistemäärä, siirtovuorossa
oleva pelaaja ja monesko siirto on kyseessä, avauksen ECO-koodi sekä pelin aloittamisaika.
Jos sinulla on keskeytynyt peli jonkun kanssa, et voi aloittaa uutta peliä hänen kanssaan
ennen kuin vanha on pelattu alta pois. Kun joku pelaaja, jonka kanssa sinulla on keskeytynyt peli,
kirjautuu sisään, saat automaattisesti ilmoituksen siitä. Voit haastaa hänet
jatkamaan peliä kirjoittamalla match nimi. Mitään parametrejä ei tarvitse
antaa. Jos keskeytyneitä pelejä on useampien pelaajien kanssa, voit komennolla resume
lähettää haasteen kaikille paikalla oleville kerralla. Et kuitenkaan voi pelata kuin yhden
pelin kerrallaan. Jos pelaajalle kertyy 15 keskeytynyttä peliä, ei hän voi aloittaa uusia
pelejä ennen kuin vanhoista on päästy eroon. Voit tutkia keskeytyneitä pelejä
komennolla exa nimi1 nimi2. Jos tahdot luovuttaa jonkin keskeytyneistä peleistäsi,
voit kirjoittaa resign vastustajannimi. Vastustajalle lähetetään viesti
luovutuksesta. Voit myös ehdottaa tasapeliä komennolla sdraw vastustajannimi tai
pelin "unohtamista", jolloin peli poistetaan eikä se vaikuta vahvuuslukuihin komennolla sabort
vastustajannimi. Näissä tapauksissa vastustajalle laitetaan automaattisesti ehdotus
viestinä. Jos vastustaja suostuu tasapeliin tai pelin poistamiseen, sinulle ilmoitetaan asiasta
viestinä. Myös tasapeliin tai pelin unohtamiseen suostumiset tapahtuvat komennoilla
sdraw nimi ja sabort nimi. Jos vastustaja kieltäytyy jatkamasta peliä, on
aika ottaa kovemmat otteet käyttöön. Jos vastustaja on poistunut asemassa, jossa sinulla
on pakottava matti eikä suostu jatkamaan peliä, voit ottaa yhteyttä paikalla olevaan
adminiin ja pyytää häntä tuomitsemaan pelin voitoksesi saman tien.
Jos asemassa ei ole pakottavaa mattia, voit jättää pelin tuomittavaksi kirjautumalla
sisään sivulla
http://www.freechess.org/Adjudicate/index.html ja
valitsemalla listasta pelin, josta tahdot tuomion. Pelit ilmestyvät sivulle näkyviin noin tunnin
päästä keskeytymisestä. Sivulla voit valita toivomasi tuloksen ja jättää
myös perustelut, miksi kyseinen tulos on oikeutettu. Lähetyksen jälkeen näet numerosi
jonossa. Pelejä tuomitaan tietokoneavusteisesti ja melko nopeasti, mutta odotusaikaa saattaa silti tulla.
Nykyisin tosin selviää melkein aina alle viikossa, joka oli aikaisemmin minimiaika ennen tuomion
pyytämismahdollisuutta.
Jos pelisi on jotain muuta kuin normaalia shakkia,
esimerkiksi Fischer Randomia, pitää tuomiot pyytää edelleen viestillä tunnukselta
Adjudicate.
Adjudicate-viestit toimivat kuten ennenkin: Voit jättää pelit tuomittavaksi
lähettämällä adjudicate-tunnukselle viestin. Lähetä vain yksi peli viestiä
kohden ja korkeintaan viisi viestiä kerrallaan. Lähetä viesti muodossa message adjudicate
valkoinen musta toivottu tulos analyysit. Esimerkiksi message adjudicate skore Kangas Please
adjudicate my stored game against Kangas as my win. I will play Bc4+. His only response is Kh8 and when I play
Nf7+ I will win his queen. Pelit tarkastetaan ja molemmille pelaajille lähetetään viesti
lopputuloksesta. Pelin voi pyytää tuomittavan myös tasapeliksi tai "abortoiduksi". Sen sijaan
peliä luovutettaessa ei adjudicatelle laiteta viestiä vaan luovutus hoidetaan resign
vastustaja -komennolla.
Komennolla finger nimi voit tutkia pelaajan vahvuuslukuja. Pelkkä finger
näyttää omat tietosi.
Fingerin näkymä voi olla vaikkapa seuraavanlainen:
Finger of skore:
On for: 6 mins Idle: 0 secs
rating RD win loss draw total best
Blitz 1842 43.5 3044 2153 411 5608 1967 (22-Jan-2010)
Lightning 1966 53.6 2210 2014 244 4468 2096 (14-May-2004)
Wild 1957 324.6 111 58 13 182 2188 (29-Feb-2004)
Bughouse 1611 343.3 925 1003 7 1935 1819 (11-Dec-2003)
Crazyhouse 1901 253.2 1175 1158 1 2334 2181 (17-Feb-2004)
Suicide 1521 350.0 22 44 0 66 1604 (08-Sep-2001)
Email : xxx@xxx.com
Total time online: 124 days, 10 hrs, 17 mins
% of life online: 3.8 (since Tue Aug 21, 00:23 EET 2001)
Timeseal 1 : On
Ylärivillä näkyy, kauanko olen ollut linjoilla sekä idle-aikani. Jos en ole
kirjautuneena, näkyy näiden
tietojen kohdalla ajankohta, jolloin olen viimeksi poistunut. Esimerkki:
Omia tietojasi tarkastellessasi näet myös ilmoittamasi sähköpostiosoitteen,
serverillä viettämäsi kokonaisajan sekä ensimmäisestä
kirjautumisestasi nykyhetkeen lasketun prosenttiosuuden siitä, paljonko aikaa olet linjoilla
viettänyt. Voit myös lisätä itsellesi ns. "finger noteja", jotka näkyvät
tietojasi katsovalle käyttäjälle. Ne tulevat muiden tietojen alle ja niihin voi laittaa
esimerkiksi yhteystietojaan. Sähköpostiosoitteesi ei näy ulkopuolisille
(admineja lukuunottamatta), ellet laita sitä finger noteihisi näkyviin.
Noteja voit lisätä komennolla set numero teksti, jossa numero on noten numero
väliltä 1-10. Esimerkiksi "set 1 Hello. I am from Finland." näyttäisi vahvuuslukujesi
jälkeen kyseisen tekstin ensimmäisessä viestipaikassa tietojasi
katsovalle käyttäjälle. Jos tahdot katsoa vain pelaajan vahvuusluvut, mutta et hänen
finger notejaan, kirjoita finger nimi r. Jos tahdot nähdä vain finger notet, kirjoita
finger nimi n.
Finger-komennon listaamat sarakkeet ja niiden merkitys:
Ensimmäinen sarake: variantin nimi. Normaalin shakin aikakontrollirajat lueteltiin
ylempänä. Wild sisältää mm. Fischer-randomin sekä muita erilaisia
variantteja. Bughouse on tandem, eli kahdella laudalla pelattava kaksi kahta vastaan -variantti.
Crazyhouse on tavallaan "bughousea yhdellä laudalla". Suicide on syöttöä, jossa
kaikki nappulansa syöttänyt voittaa. Losers on syöttöä, jossa on myös
shakkaus. Atomicissa lyövä, lyöty ja ympäröivät nappulat sotilaita
lukuunottamatta räjähtävät.
Toinen sarake: vahvuusluku. Jokaiselle edellä luetellulle variantille on oma vahvuuslukunsa.
Wildit ovat kaikki samassa.
Kolmas sarake: RD eli Rating deviation. Mitä pienempi luku on, sen tarkemmin senhetkinen
vahvuusluku kuvaa pelaajan vahvuutta ja sitä vähemmän vahvuusluku muuttuu yhdessä
pelissä. RD pienenee pelaamalla ja kasvaa hiljalleen, kun et pelaa kyseistä varianttia.
Neljäs sarake: Voittamasi pelit joka variantissa.
Viides sarake: Häviämäsi pelit joka variantissa.
Kuudes sarake: Tasapelit joka variantissa.
Seitsemäs sarake: Pelattujen pelien määrä yhteensä.
Huom! Vain vahvuuslukuihin vaikuttavat pelit näkyvät tässä listauksessa.
Kahdeksas sarake: Kun pelaat tarpeeksi aktiivisesti ja RD:si jossain variantissa on alle 80 (sanotaan,
että se muuttuu "aktiiviseksi"), näkyy tässä sarakkeessa korkein saavuttamasi
vahvuusluku, kun RD on alle 80. Jos tahdot tietää lisää RD:stä tai sen
laskemisesta, kirjoita serverillä ollessasi "help rd" tai "help glicko", en käy sitä
tämän tarkemmin läpi.
Luku ennen pelaamista
Luku pelaamisen jälkeen
RD pelaamisen jälkeen
Best
Muuttuuko best?
1754
1780
100.3
1760
Ei.
1655
1650
40
1660
Ei.
1450
1466
20.3
1452
Kyllä.
1000
1005
79.9
1002
Kyllä.
6.6. Kaverilistat, sensurointi yms.
Jos tahdot ilmoituksen aina kun ystäväsi tulee linjoille tai lähtee pois, voit
lisätä hänet notify-listallesi komennolla +notify nimi. Tällöin ruudulla
näkyy viesti :Notification: Chessface(TM) has arrived. Jos tahdot estää jotain
pelaajaa haastamasta sinua, käytä komentoa +noplay nimi. Jos et
tahdo nähdä jonkun pelaajan viestejä, on käytettävä komento
+censor nimi. Käänteistoiminnot ovat, vähemmän yllättäen, -censor,
-notify ja -noplay. Notify-listalle mahtuu 80 nimeä. Komennolla znotify näet sillä
hetkellä kirjautuneina olevat pelaajat, jotka ovat notify-listallasi ja pelaajat, joiden
notify-listalla olet itse. Jos notify-listasi on täynnä, voit yrittää
säästää paikkoja laittamalla notifiedby-muuttujan
päälle.
Ei ole tarkkaa kaavaa, jolla FICSin vahvuusluvuista saisi selville FIDEn tai USCF:n vahvuusluvun.
7.2. Rangaistukset
Jos pelaaja ei käyttäydy kunnolla, saatetaan hänelle langettaa erilaisia rangaistuksia.
Sopimattomasta kielenkäytöstä pelaaja voidaan vaientaa tietyillä kanavilla tai
häneltä voidaan viedä mahdollisuus käyttää huutoja. Tietokoneen apuna
käyttämisestä, vihjeiden vastaanottamisesta tai antamisesta tai tunnuksen toisen pelaajan
käyttöön luovuttamisesta voi menettää oikeuden pelata vahvuuslukuihin vaikuttavia
pelejä, tulla lisätyksi abuser- eli väärinkäyttäjälistalle tai saada
porttikiellon serverille (tulla "bannatuksi"). Bannit saattaa saada myös luomalla enemmän kuin
yhden tunnuksen. Yhtenä keinona voidaan käyttää myös pelaajan pelien nollaamista,
jos huijaus keskittyy vaikkapa vain yhteen erikoisvarianttiin.
7.3. Käytösohjeita
Muista netiketti. Älä kiroile tai loukkaa ihmisiä julkisesti. Älä luovuta
tunnustasi muiden käyttöön tai ota vastaan vihjeitä pelatessasi. Jos epäilet
jotakuta väärinkäytöstä, älä huuda "Herra X on huijari,
älkää pelatko häntä vastaan!" vaan laita viesti tunnukselle abuse komennolla
message abuse teksti. Kerro, ketä epäilet ja miksi. Jos kyseessä on loukkaus tai
muu vastaava, liitä myös loukkaavat viestit. Jokaista "You are an idiot" -viestiä ei
tietenkään pidä mennä raportoimaan. Jos epäilet jonkun käyttävän
tietokonetta apunaan, tallenna peli journaliisi ja laita viesti
tunnukselle computerabuse. Kerro viestissä, ketä epäilet ja mistä
epäilyttävät pelit löytyvät. Jos joku luovuttaa pelinsä sinua vastaan
ensimmäisellä siirrolla pudottaakseen lukuaan, älä pelaa enää häntä
vastaan vaan tee kuten edellä: tallenna pelit ja laita viesti abuse-tunnukselle. Kaikki keskeytyneet
pelit tallentuvat palvelimen logeihin, joten jatkuvasti huonommassa asemassa kesken pelin poistuva pelaaja
voi pian huomata joutuneensa kurinpitotoimenpiteiden kohteeksi.
7.4. Lyhenteitä
Pelaajan nimimerkin perässä saattaa lukea suluissa vaikka mitä. Seuraavassa lista eri
lyhenteistä ja niiden merkityksistä.
(*) = Admin. Paikalla olevat adminit näet komennolla showadmin. Jos olet unohtanut
salasanasi, voit kirjautua sisään vieraana ja pyytää adminia laittamaan sinulle
sähköpostitse uuden. Hoitavat myös muita perinteisiä admin-toimia. Jos pelaaja
floodaa kanaville tai keskusteluun tai puhuu asiattomuuksia, voivat adminit vaientaa hänet joko
tietyllä kanavilla tai kokonaan. Tätä toimenpidettä kutsutaan nimellä
muzzle. Jakavat myös banneja, jos se katsotaan tarpeelliseksi.
(SR) = Server representative. Jos on jotain kysyttävää FICSin toiminnasta, kannattaa
todennäköisesti ottaa yhteyttä heihin. Voit listata paikalla olevat SR:t komennolla
showsr. Heillä ei ole admin-oikeuksia. SR:t ovat lähimpänä sitä
väkeä, joilla on vain velvollisuuksia, mutta ei oikeuksia.
(TM) = Tournament Manager, turnausjärjestäjä. Paikalla olevat TM:t näet
komennolla showtms. Jos sinulla on turnauksiin liittyvää kysyttävää
tai tahtoisit pelata jossain turnauksessa, ota yhteyttä johonkin heistä.
(CA) = Chess Adviser. Auttavat heikompia pelaajia ymmärtämään peliä paremmin
sekä järjestävät simultaaneja ja oppitunteja. CA:t löytyvät kanavalta 63.
(GM), (IM), (FM), (WGM), (WIM), (WFM) = Grandmaster, International Master, Fide Master =
suurmestari, kansainvälinen mestari, Fide-mestari sekä samat naisten arvonimet. Pelaajia,
joilla on jokin luetelluista arvonimistä ja jotka tahtovat sen näkyviin. Pelaajan tiedot
tarkistetaan ennen tittelin lisäämistä, joten huijaustapauksia ei ole. Jos tahdot
tittelisi näkyviin, ota yhteyttä admineihin. Rekisteröityneet suurmestarit näet
komennolla =gm, naisten KvM:t komennolla =wim jne.
(C) = computer = tietokone. Ihmispelaaja ei saa käyttää tietokonetta apunaan pelin
aikana, mutta koneelle voi hankkia oman tunnuksen. Koneista lisää
täällä.
(B) = Blindfold = sokkoshakki. Pelaaja voi hankkia sokkoshakkitunnuksen varsinaisen tunnuksensa
rinnalle, jolloin hän voi pelata pelejä normaalisti, mutta ei näe lautaa pelatessaan.
Siirrot tulevat tekstimuodossa. Blind-tunnuksen muoto on selkeyden vuoksi oltava joko
(käyttäjätunnus)blind tai blind(käyttäjätunnus). Minun blind-tunnukseni,
jos sellaisen tahtoisin ja saisin, olisi siis blindskore tai skoreblind.
Eri varianteista käytetään myös lyhenteitä, jolloin koko nimeä ei tarvitse
kirjoittaa. On huomattavasti helpompaa kirjoittaa "zh" kuin "crazyhouse". Varianttien lyhenteet ovat
seuraavat:
Koko nimi
match-lyhenne
Listalyhenne
Crazyhouse
zh
z
Suicide
sui
S
Atomic
atom
x
Losers
los
L
Bughouse
bug
B
Wild
w(numero)
w
Lightning
(ei lyhennettä, määräytyy automaattisesti ajan mukaan)
l
Blitz
(ei lyhennettä, määräytyy automaattisesti ajan mukaan)
b
Standard
(ei lyhennettä, määräytyy automaattisesti ajan mukaan)
s
Match-lyhenne tarkoittaa lyhennettä, jonka voi kirjoittaa hakuun tai haasteeseen. Esimerkiksi
match thobjo 1 0 zh haastaisi ThoBjon minuutin crazyhouse-peliin ja match skore 3 4 u sui
minut 3 4 -ajoin pelattavaan unrated-syöttöön. Listalyhenteet on selitetty
seuraavassa kappaleessa.
7.5. Ranking
Pelin jälkeen näkyviin tulevat seuraavanlaiset rivit:
Luovutin pelini paulbuchmania vastaan. Blitz-lukuni putosi neljä pistettä, mutta mitä
tarkoittavat kaksi seuraavaa riviä? Rankissa ovat mukana kaikki pelaajat, joiden rd kyseissä
variantissa on alle 80. Tuon pelin jälkeen olin vahvuusluvun mukaisessa järjestyksessä
sijalla 1672 pudottuani 28 sijaa tappion takia. Hrank on muuten sama, mutta se sisältää vain
ihmispelaajat. Crank näyttää ainoastaan tietokoneet. Olen siis tuolla hetkellä ollut
1556. paras blixtinpelaaja FICSissä luvun mukaan. Komennoilla hrank ja rank voin
tutkia sijoittumistani eri varianttien listoilla. Ilman lisäattribuutteja komennot
näyttävät sijoituksen blitz-, lightning- ja standard-listoilla. Komennolla
hrank skore z näen sijoitukseni crazyhousea pelaavien ihmisten joukossa.
Kirjoitushetkellä olen sijalla 167. Attribuutteja voi antaa useampiakin, hrank skore zbB
näyttää sijoitukseni crazyhousessa, bughousessa ja blitzissä. Lyhenteet
löytyvät ylläolevasta taulukosta.
(H/c/-)best listaa lueteltujen varianttien 20 parasta ihmistä, tietokonetta tai sekä
että. Kuten edelläkin, c tarkoittaa vain tietokoneita, h vain ihmisiä ja pelkkä best
molempia. cbest zx listaisi 20 parasta tietokonetta crazyhousessa ja atomicissa.
Hbest w listaa 20 parasta ihmistä wildissä.
7.6. Tietokonetunnuksen (C) hankkiminen
Jos tahdot nähdä, kuinka vahva shakkiohjelmasi on, voit hankkia sille
oman tunnuksen. Ohjelma voi olla kaupallinen ja yleisesti myynnissä oleva tai oma koodausprojektisi.
Et saa laittaa konetta pelaamaan omalla tunnuksellasi. Tunnuksen voit saada laittamalla
sähköpostia osoitteeseen
computers@freechess.org ja kertomalla viestissäsi
vaaditut asiat:
Koko oikean nimesi
FICSin käyttäjätunnuksesi
Tunnus, jonka koneelle tahtoisit (varmista, että tunnus on yhä vapaana)
Ohjelman nimi
Ohjelmoijan nimi
Koneen, jolla ohjelma pyörii, tiedot - vähintään prosessori ja muisti
Mahdollisesti tuetut variantit - crazyhouse, bughouse jne
Toimiiko kone itsestään vai pitääkö sinun olla itse ohjaamassa sitä
(haasteiden hyväksyminen jne)
Mihin aikaan vuorokaudesta kone on pelaamassa
Arvioitu vahvuusluku
Pääasialliset aikakontrollit ja variantit (esim. 1 0 lightning; 3 0 bughouse jne)
Syy, jonka takia tahdot tunnuksen hankkia
Tunnusten myöntämisessä käytetään seuraavia kriteerejä:
Variantteja osaavat etusijalla
Itsestään toimivat etusijalla
Pelaajien, joilla on ollut oma tunnus pidemmän aikaa olemassa, hakemukset ovat etusijalla
Itse tehdyt ohjelmat ovat etusijalla
Tietokonetunnuksen omistaja ei saa pelata vahvuuslukuihin vaikuttavia pelejä konettaan vastaan. Jos
tahdot testata koneesi pelitasoa, pitää testipelien tapahtua joko serverin ulkopuolella tai olla
unrated. Koneen finger noteissa täytyy kertoa käytettävän ohjelman nimi,
koneen tekniset tiedot (prosessori ja muisti ainakin) sekä koneen omistaja.
7.7 Variantit
Shakista on lukuisia muunnelmia. FICSissä voit pelata bughousea, crazyhousea, syöttöä,
atomicia, losersia, Fischer randomia sekä muita wild-nimikkeen alla kulkevia muunnelmia.
7.7.1. Bughouse
Bughouse tunnetaan myös nimillä tandem ja siamese chess. Peliä pelataan kahdella laudalla
kaksi kahta vastaan. Jos pelaajat A1 ja A2 pelaisivat pelaajia B1 ja B2 vastaan, olisi pelaajalla A1
valkeat ja pelaajalla A2 mustat. B1 pelaisi mustilla ja B2 valkoisilla. Kun A1 lyö nappulan, se
siirtyy automaattisesti pelaajan A2 "käteen". A2 voi laittaa nappulan laudalle omana siirtonaan.
Laudalle asetettavalla nappulalla voi tehdä suoraan matin. Sotilaita ei voi laittaa ensimmäiselle
eikä viimeiselle riville. Sotilas korottuu normaalisti miksi tahansa nappulaksi, mutta kun se
lyödään pois, muuttuu se toisen pelaajan käteen tullessaan taas sotilaaksi. Pelin
voittaa joukkue, jonka jompikumpi osapuoli tekee matin vastustajastaan tai jonka jommaltakummalta
vastustajalta loppuu aika. Molemmat pelit päättyvät, kun jommallakummalla laudalla tulee
matti. Aika on tärkeä osa peliä, sillä jos A1 on yhden siirron matissa, hän voi
vain olla siirtämättä ja toivoa, että A2 tekee toisella laudalla matin ennen kuin A2:n
jäljellä oleva aika menee alle B1:n ajan (jolloin B-joukkue voi vain odotella A:n putoavan
ajalla.). Tasapelit ovat harvinaisia. Lisää tietoa ja taktiikoita löytyy tiedostosta
help bughouse
Bughousea pelataksesi sinulla tulee olla muuttuja bugopen
päällä. Sen jälkeen kannattaa suunnata kanavalle 24 +ch 24 ja kysyä
partneria. Huom! Kanavan 24 meno on kohtalaisen villiä eivätkä
siellä päde samat säännöt kuin muualla - kielenkäyttö on kovempaa ja
toisia haukutaan avoimesti. Komennolla bugwho u näet pelaajat, joilla on bugopen
päällä, mutta joilla ei ole paria tällä hetkellä. Komennolla bugwho
p näet parit, jotka eivät ole pelaamassa. Komento bugwho g
näyttää käynnissä olevat bughouse-pelit. Voit pyytää jotain pelaajaa
pariksesi komennolla partner nimi. Tämänkin pyynnön voi hyväksyä tai
hylätä, accept tai decline. Kun sinulla on pari, voit haastaa jonkin toisen parin pelaamaan
komennolla match nimi bug aika. Huomaa, ettei bugissa käytetä juuri koskaan siirrosta
saatavaa lisäaikaa.
Thiefillä pelatessa tai seuratessa
näyttää bughouse-peli samalta kuin allaolevassa kuvassa. Sorsi ja Firefly pelaavat
joukkueena JKilleriä ja tanthemania vastaan. Laudan vieressä näkyvät nappulat ovat
toiselta laudalta lyötyjä, joita voi laittaa siirtonaan laudalle. Thief näyttää
myös kädessä olevien nappuloiden lukumäärän. Vahvuuslukuja laskettaessa
lasketaan joukkueen vahvuusluvut yhteen ja luvut muuttuvat summien perusteella. Siten joukkue, jossa
toisella pelaajalla on 1000 ja toisella 2000 on laskennallisesti yhtä vahva kuin joukkue, jossa
pelaa kaksi 1500-vahvuista. Käytännössä tasavahva joukkue on kuitenkin parempi.
7.7.2. Crazyhouse
Tavallaan yhden laudan bughouse. Kun pelaaja lyö toiselta nappulan, se muuttuu lyöjän
nappuloiden väriseksi ja tulee lyöjän käteen samalla tavalla kuin bughousessa kaverin
lyömät nappulat. Tässä ei voi tietenkään taktikoida ajalla samalla tavalla
kuin bughousessa.
7.7.3. Syöttö
Suicide. Pelaaja, joka menettää ensin kaikki nappulansa, voittaa. Jos vastustajalta voi
lyödä jonkin nappulan, tulee niin tehdä. Jos lyötäviä nappuloita on useampia,
saa lyötävän nappulan valita. Sotilaan voi myös korottaa kuninkaaksi. Pelissä ei
ole shakkauksia, vaan kuninkaan voi lyödä pois. Jos asemasta tulee patti, voittaa pelaaja, jolla
on vähemmän materiaalia jäljellä. Jos valkea avaa 1. e4, hän häviää
teoriassa pakottavasti, jos vastustaja osaa pelata oikeat siirrot.
7.7.4. Losers
Kuin syöttöä, mutta pelissä on mukana shakkaukset. Kuningasta ei voi lyödä.
Jos vastustaja tekee patin tai matin, voitat pelin. Sotilasta ei voi korottaa kuninkaaksi.
7.7.5. Atomic
Nappulat liikkuvat tavallisesti. Kun nappula lyö toisen, räjähtävät sekä
lyöty että lyövä nappula pois laudalta. Niin tekevät myös kaikki upseerit,
jotka ovat lyödyn nappulan vieressä joko pysty- vaaka- tai vinosuunnassa. Sotilaat
räjähtävät vain kun ne lyödään tai niillä lyödään.
Pelin voittaa saamalla vastustajan kuninkaan räjähtämään tai uhkaamalla kuningasta
siten, ettei räjähdystä seuraavassa siirrossa voi estää. Vaikka olisit
räjäyttämässä vastustajan kuninkaan seuraavalla siirrolla, voi hän
räjäyttää omasi vielä sitä ennen. Kuninkaat voivat olla myös
vierekkäisillä ruuduilla, sillä tällöin toisen kuninkaan lyöminen johtaisi
oman kuninkaan räjähtämiseen, joka on kiellettyä.
7.7.6. Wildit
FICSissä on erinäinen määrä muita variantteja. Voit listata ne komennolla
help wild. Haasteen voi esittää komennolla match nimi aika wildnumero,
esimerkiksi match skore 1 0 w3. Tutuin muunnelmista on luultavasti Fischer Random, jossa upseerien paikat
takarivillä arvotaan siten, että lähetit ovat erivärisillä ruuduilla
ja kuningas tornien välissä. Valkean ja mustan asemat ovat identtiset. Fr-peliin voi haastaa
komennolla match nimi aika wild fr.
Näitä voit yleensä muuttaa komennolla set nimi arvo. Muuttujan laittaminen
"päälle" tarkoittaa sitä, että sen arvoksi asetetaan esimerkiksi 1, on tai true.
Pois päältä muuttujan saa vaikkapa asettamalla sen arvoksi 0, off tai false.
Time ja Inc: Jos haastat jonkun vain kirjoittamalla match nimi, tulevat
time- ja inc-arvot täältä. Minä haastaisin match thobjo -komennolla thobjon
minuutin peliin.
Rated: kuten edellä, säätelee perushaasteen vaikuttamista vahvuuslukuihin.
Jos tämän arvoksi laittaa 0, ovat pelit oletuksena unrated.
Open: Jos tämän asettaa nollaksi, ei sinua voida haastaa peliin.
Hyödyllistä, jos tahdot esimerkiksi vain seurailla toisten pelejä tai olet poissa
koneen äärestä.
Bugopen: Jos tämä on päällä, näyt listassa "Unpartnered
players with bugopen on" ja voit pelata bughousea.
Tourney: Jos tämä on päällä, ainoastaan muilta turnauksessa
pelaavilta tulevat haasteet tulevat läpi. Turnausbotti laittaa tämän automaattisesti
päälle, kun liityt turnaukseen ja pois päältä turnauksen
päättyessä.
Provshow: Jos tämä on päällä, näytetään ratingit
muodossa 1500, 1500P tai 1500E riippuen siitä, onko rating aktiivinen (rd < 80),
provisionaalinen(rd on aina ollut yli 80) vai arvio (rd on ollut alle 80, mutta nyt sen yli).
Autoflag: Tämä kannattaa yleensä laittaa päälle. Tällöin
vastustajan ajan loppuessa hän häviää automaattisesti. Jos autoflag ei ole
päällä, joudut kirjoittamaan flag saadaksesi voiton ajalla.
Minmovetime: On vakiona päällä. Kun tämä on päällä,
jokainen siirto vie vähintään 0.1 sekuntia, vaikka se olisi premovetettu. Jos
minmovetime = 0 molemmilla pelaajilla, voi siirtoja tehdä nollassa sekunnissa premoven avulla.
Private: Kun tämä on päällä, ei henkilön pelejä voi
seurata (observe).
Jprivate: Kun tämä on päällä, muut eivät voi katsella
journalisi pelejä.
Automail: Jos tämä on päällä, lähetetään peli
sinulle automaattisesti sen päätyttyä sähköpostitse.
Pgn: jos tämä on päällä, automail lähettää pelit
sinulle pgn-muodossa.
Mailmess: Jos tämä on päällä, saat kaikki sinulle lähetetyt
viestit (message) myös sähköpostilaatikkoosi.
Messreply: Jos tämä on päällä ja vastaanottajalla on Mailmess
päällä, lisätään lähettämääsi viestiin
sähköpostiosoitteesi ja vastaanottaja voi vastata viestiisi suoraan sähköpostitse.
Unobserve: Mahdolliset arvot ovat 0-3. Jos unobserve = 0, lopetat pelin seuraamisen, kun
alat pelata tai tutkia omaa peliäsi. Jos se on 1, lopetat seuraamisen aloittaessasi pelaamisen,
mutta et tutkimisen. Jos arvo on 2, lopetat seuraamisen aloittessasi tutkimisen, mutta et pelaamisen.
Jos arvo on 3, jatkat pelin seuraamista, vaikka aloittaisitkin oman pelisi tai
tutkimisen.
Shout: Jos tämä on päällä, näet muiden pelaajien huudot (eli
"xxxx shouts: hello" ja "--> logis (SR) Hi all"). Jos shoutin asettaa pois päältä,
ei huutoja kuulu.
Cshout: Kuten edellä, mutta koskee c-shouteja.
Kibitz:Jos tämän säätää pois, et näe seuraamasi tai
pelaamasi pelin Kibitz-kommentteja.
Kiblevel: Tämän muuttujan avulla voit karsia kibitz- ja whisper-kommentteja
asettamalla vahvuuslukurajan. Esimerkiksi set kiblevel 2000 -komennon jälkeen ainoastaan
pelaajien, joiden blitz-rating on 2000 tai enemmän, kibitzit ja kuiskaukset näkyvät.
Kiblevel poistuu, kun kirjaudut ulos.
Tell: Jos Tell on päällä, kuulet myös
rekisteröitymättömien pelaajien tell- ja say-komennoilla sanomat tekstit. Jos et tahdo
lukea vieraiden tekstejä, voit säätää tellin pois päält.
Ctell: Kuten yllä, mutta koskee kanaville tulevia tell-tekstejä.
Chanoff: Voit väliaikaisesti lopettaa kanavien kuuntelun poistumatta niiltä
laittamalla chanoffin päälle. Kun laitat sen pois päältä, näet
jälleen kanavien tekstit.
Silence: Jos silence on päällä, et kuule huutoja etkä kanavilla
puhuttuja tekstejä kun pelaat, seuraat tai tutkit peliä. Kun peli päättyy,
näet tekstit samaan tapaan kuin aikaisemminkin.
Echo: Jos tämä on päällä, näet omat repliikkisi kanavilla.
Esimerkki: Set echo 1: tell 70 Tervehdys. skore(TM)(70): Tervehdys. (told 10 players in
channel 70 "Finnish") Set echo off: tell 70 Kuten myos. (told 10 players in channel 70 "Finnish")
Tolerance: Tolerancen avulla voit säädellä kirosanojen näkyvyyttä.
Tolerance voi saada arvoja välillä 0-5. Jos taso on 0, korvataan kaikki rumat sanat
symboleilla. Tasolla viisi ei sensuroida lainkaan. Vakioasetuksena on taso 1, jolloin
näytetään lievimmät sanat.
Pin: Tämän päällelaittaminen johtaa melkomoiseen floodaukseen. Jos pin
on päällä, sinulle ilmoitetaan joka kerta, kun kuka tahansa ottaa yhteyden serverille
tai poistuu sieltä. En voi juurikaan suositella tätä.
Notifiedby: Tämä on hyvä keino säästää notify-listan
tilaa. Jos tämä on
päällä, ilmoitetaan sinulle aina kun joku, jonka notify-listalla olet, tulee serverille
tai poistuu sieltä. Esimerkkitapauksina pelaajat A ja B, jotka tahtovat tietää, milloin
toinen on linjoilla. He voivat tietenkin laittaa toisensa notifyyn, mutta he voivat myös sopia,
että toinen käyttää notifya ja toinen asettaa notifiedbyn päälle.
Availinfo, Availmax ja Availmin: Jos availinfo on päällä, sinulle
ilmoitetaan aina kun pelaajat ottavat haasteita vastaan (eli laittavat open-muuttujan päälle).
Jos tahdot rajata ilmoituksen aiheuttavien pelaajien vahvuuden jollekin tietylle lukuvälille,
säädä availmax ja availmin tahtomiksesi. Kun pelaaja, jonka blitz-luku
on määrittelemälläsi välillä, ottaa haasteita vastaan, saat ilmoituksen.
Gin: Jälleen näitä ei-niin-suositeltavia. Tämän päälle
laittamisen jälkeen saat ilmoituksen aina kun serverillä alkaa tai päättyy peli.
Seek: Jos tämä on päällä, näet kaikki haettavien pelien
ilmoitukset sitä mukaa kun niitä haetaan. Tämäkin saattaa ajoittain johtaa
aikamoiseen floodiin, joten itse pidän ainakin tämän visusti pois päältä.
Showownseek: Jos tämä on päällä, näet
sought-komennolla myös omat hakuilmoituksesi. Näppärää etenkin
silloin, kun tahdot poistaa jonkun hakuilmoituksesi.
Examine: Laittamalla tämän päälle aloitat automaattisesti pelin
analysoinnin tai tutkimisen pelin päätyttyä.
Noescape: Jos tämä on ainakin toisella pelaajalla päällä pelin alkaessa, niin
kesken pelin poistuva pelaaja häviää automaattisesti.
Style: Tämä muuttuja määrää sen, miten asema
näytetään pelaajalle. Ellet ole hankkimassa blindfold-tunnusta tai luomassa omaa
käyttöliittymääsi, ei sinun tarvitse tästä luultavastikaan
välittää. Vakioasetuksena on style12, sokkoshakkitunnuksilla style9, jolloin vain
kaksi viimeistä siirtoa kerrotaan. Jos tahdot lukea lisää, käytä komentoa
help style.
Flip: Jos tämä on päällä, käännetään lauta
toisinpäin kuin normaalisti, eli pelatessasi valkoisilla valkoiset ovatkin ruudun yläreunassa
ja toisinpäin.
Highlight: Kun joku käyttäjä lähettää sinulle tellin (siis
tell nimi teksti), näkyy lähettäjän nimi eri värisenä kuin
normaalisti, jos highlight on päällä. Vaihtoehtoine ovat mm. lihavointi ja alleviivaus,
lista vaihtoehdoista löytyy kirjoittamalla help highlight.
Bell: Jos tämä on päällä, kuulet piippauksen aina kun pelilaudalla
tapahtuu päivitys, eli yleensä siirto.
Width: Määrittää teksti-ikkunan leveyden välillä 32-240
merkkiä. Koska numerointi alkaa nollasta, on leveys oikeasti asettamasi leveys + 1.
Height: Määrittää montako tekstiriviä näytetään
help-tiedostoissa jne ennen next-taukoa, jolloin sinun pitää kirjoittaa next
nähdäksesi loput tiedostosta. Suositeltava korkeus on hieman pienempi kuin
näytöllesi mahtuva rivimäärä.
Ptime: Tämän päälle laittamisen jälkeen teksti-ikkunassa
näkyy kellonaika joka rivin kohdalla. Ei välttämättä toimi kaikkien
käyttöliittymien kanssa.
Tzone: Määrittää aikavyöhykkeesi. Nähdäksesi
finger-komennon "Last disconnected"-ajan yms. omana aikanasi, säädä aikavyöhykkeesi
kohdalleen. Lista vyöhykkeistä löytyy komennolla help timezone, Suomen ajan
saat kirjoittamalla set timezone eet eli Eastern Europe Time.
Lang: Määrittää, millä kielellä tahdot lukea help-tiedostot.
Suomea ei ole saatavilla, mutta englannin lisäksi saatavilla ovat ainakin espanja, saksa, ranska
ja italia.
Notakeback: Jos tämä on päällä, et voi pyytää etkä
myöntää siirtojen takaisin ottamista.
Formula eli "kaava" on hyvin
käyttökelpoinen, jos tahdot rajata vastustajiasi. Kaavaa voi muokata kahdella tavalla. Voit joko
tehdä yhden kaavan komennolla set formula määreet tai 1-9 pienempää
osasta, joita voi sitten yhdistellä mielensä mukaan komennolla set f(1-9) attribuutit.
Jos tahdot pelata vain blitz-ajoilla pelattavia pelejä, voit kirjoittaa set formula blitz
tai set f1 blitz ja sen jälkeen set formula f1. Kaavassa voi ja kannattaakin
käyttää ns. loogisia operaattoreita. Esimerkiksi !suicide tarkoittaa, että et tahdo
pelata syöttöä, inc>=10 tarkoittaa, että siirrosta on saatava
vähintään 10 sekuntia lisäaikaa jne. Lista käytettävistä muuttujista,
totuusarvoiset eli Boolean-muuttujat on merkitty (B):llä.:
abuser - Jos vastustaja on abuser-listalla, on tämä tosi. (B)
assessdraw - Montako pistettä saat tai menetät tasapelillä.
assessloss - Tappiosta menettämäsi pistemäärä.
assesswin - Voitosta saamasi pistemäärä.
black - Tosi, jos vastustaja tahtoo pelata mustilla. (B)
blitz - Tosi, jos peli pelataan blitz-ajoilla. (B)
bughouse - Tosi, jos peli on bughousea. (B)
computer - Tosi, jos vastustaja on tietokone (B)
crazyhouse - Tosi, jos peli on crazyhousea. (B)
inc - Siirrosta saatava lisäaika sekunteina.
lightning - Tosi, jos peli on lightning-ajoilla. (B)
maxtime(n) - Pisin aika, jonka n siirtoa (anna myös n:n arvo) saa viedä sekunteina.
mymaxtime(n) - Kuten yllä, mutta ainoastaan sinun siirtonopeudellasi on väliä.
myrating - Vahvuuslukusi.
nocolor - Tosi, jos vastustaja ei pyydä tiettyä väriä. (B)
noescape - Sisällyttämällä tämän formulaan vaadit, että kesken
pelin poistunut häviää pelin.
nonstandard - Tosi, jos pelaajilla on eri ajat TAI peli alkaa jostain muusta kuin perusasemasta,
esim. tornin tasoituksesta. (B)
private - Tosi, jos peli on yksityinen. (B)
rated - Tosi, jos peli vaikuttaa vahvuuslukulaskentaan. (B)
rating - Vastustajan vahvuusluku.
ratingdiff - Vastustajan ja sinun vahvuuslukusi erotus.
registered - Tosi, jos vastustaja on rekisteröitynyt käyttäjä (eli ei vieras).
(B)
standard - Tosi, jos peli pelataan standard-ajoilla. (B)
suicide - Tosi, jos peli on syöttöä. (B)
timeseal - Tosi, jos vastustajalla on timeseal. (B)
time - Aika pelin alussa.
unrated - Tosi, jos peli ei vaikuta vahvuuslukuihin. (B)
untimed - Tosi, jos pelissä ei käytetä kelloa. (B)
white - Tosi, jos vastustaja tahtoo valkoiset. (B)
wild - Tosi, jos peli on wild-tyyppinen. (B)
Lista käytössä olevista operaattoreista vaikutusjärjestyksessä (se, että !
on ylempänä kuin < tarkoittaa, että !:n vaikutus huomioidaan ensin. Jos vaikutus on
yhtä vahva, huomioidaan operaattorit vasemmalta oikealle menevässä
järjestyksessä.
! ja - (negaatio ja miinus, kuten -20 tai -muuttuja)
* ja / (kerto- ja jakolasku)
+ ja - (plus ja miinus)
<, <=, >= ja > (vähemmän kuin, vähemmän tai yhtä paljon kuin,
enemmän tai yhtä
paljon kuin, enemmän kuin)
= (on sama kuin)
!= (on erisuuri kuin)
& (ja)
| (tai)
Jos tahdot kaavasi sallivan haasteet vain pelaajilta, jotka eivät ole tietokoneita, joiden haasteet
vaikuttavat vahvuuslukuihin ja joiden ehdottamat haasteet pelataan blitz-ajoilla, mutta kuitenkin
vähintään neljän minuutin miettimisajoin,
kirjoita set formula !computer & rated & blitz & time >= 4. Tai vaikkapa set f1
!computer, set f2 rated, set f3 blitz, set f4 time >=4 ja
set formula f1 & f2 & f3 & f4. Jälkimmäinen muoto on sikäli
kätevämpi, että siinä voi muuttaa kaavasta yksittäisiä osia kun taas
ensimmäisessä täytyy kaavaa muutaessa vaihtaa koko kaava. Minun kaavani on
.
En pelaa tietokoneita enkä abusereita vastaan, peleissä ei voi olla siirrosta saatavaa
lisäaikaa, ajan on oltava 4 minuuttia tai vähemmän eikä peli saa olla
syöttöä tai atomicia. Jos haaste ei täytä näitä ehtoja, saa haastaja
ilmoituksen "Match request does not fit for skore's formula" ja ilmoituksen siitä, missä
mättää.
8.3 Aliakset
Jonkin aikaa FICSissä oleiltuasi huomaat luultavasti käyttäväsi joitain komentoja toisia
useammin. Vakiotervehdys jollekin kanavalle tai ihmiselle, hakuilmoituksen jättö tietyillä
ehdoilla tai jotain vastaavaa. Joskus komennot saattava venyä hyvinkin pitkiksi, mutta onneksi niitä
voi lyhentää aliasten avulla. Omissa aliaksissani on mm. "kolmenolla", jolla voin hakea
etukäteen määrittämilläni ehdoilla kolmen minuutin pelejä. Aliaksia luodaan
yksinkertaisesti komennolla alias nimi komento, esimerkiksi alias kolmenolla seek 3 0 1700-2000 f tai
alias terve tell 70 Tervehdys. Aliaksiin voi liittää myös vaihtuvia osia - esimerkiksi
alias moikkaus tell $1 Hello.. Tällaista aliasta käytetään antamalla komennon
perään haluttu nimi, moikkaus 50 sanoisi Hello. kanavalle 50. Aliaksia nimetessä
kannattaa olla varovainen, ettei vahingossa korvaa jo valmiiksi serverillä olevaa aliasta (t = tell jne).
Käytössä olevat aliakset saa näkyviin komennolla alias. Aliaksen voi poistaa
komennolla unalias poistettava.
8.4. Poissaoloviesti
Jos olet hetkisen poissa koneen äärestä, voit kirjoittaa fingerissä näkyvän
poissaoloviestin komennolla busy teksti, esimerkiksi busy will be back in 10 minutes.
Teksti näkyy finger-tiedossasi ja poistuu näkyvistä, kun kirjoitat minkä tahansa
komennon. Sitä ei siis tarvitse poistaa erikseen.
Takaisin alkuun
9. Turnaukset
9.1. Yleiskatsaus
FICSin turnaukset jaetaan kahteen pääryhmään: vakioaikoina pelattaviin ("scheduled") ja
pelaajien pyynnöstä järjestettäviin. Turnausjärjestäjien nimen
perässä lukee (TM) eli Tournament Manager ja paikalla olevat managerit näkee komennolla
showtm. Paikalla olevat (available) voivat yleensä järjestää
pyytämäsi turnauksen tai ainakin kertoa pyynnöstä eteenpäin. Turnaukset on
automatisoitu aika pitkälle, turnausbottina toimii mamer. Turnauskanava on 49 ja sille voi
liittyä kirjoittamalla +ch 49. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta turnauksissa ei ole
palkintoja.
9.2. Käytösohjeita turnauksiin
Ohjetiedoston saat komennolla mam help player_guide. Sama tiivistettynä suomeksi:
Älä käytä kibitz-komentoa pelien aikana. Pelit tulisi
pelata hiljaisuudessa. Sama koskee kaikkia serverillä pelattavia pelejä, mutta
tätä voitaneen soveltaa samassa mittakaavassa kuin "oikeissakin" peleissä - kunhan
ette puutu muiden peleihin tai häiritse muita pelaajia, on puhuminen sallittavaa. Jos tahdot
kommentoida käynnissä olevaa peliä, käytä komentoa
whisper.
Pelien häviäminen tahallaan on ehdottoman kiellettyä.
Kesken turnauksen poistuminen on epäsuotavaa. Jos sinun on aivan pakko lähteä, kerro
ainakin turnauksen järjestäjälle ennen poistumistasi, että olet
lähdössä. Kerro myös miksi sinun pitää mennä. Turnauksiin
pyritään lähes poikkeuksetta saamaan parillinen määrä
pelaajia, jolloin poisjäännit aiheuttavat vapaakierroksia ja turhaa sekaannusta.
Älä liity turnaukseen, jos et voi pelata sitä loppuun asti.
Jos lagaat runsaasti, älä liity ainakaan nopeisiin turnauksiin. Aiheutat
viivästystä turnaukselle eikä minuutin peli, joka lagin takia kestää
neljä minuuttia, ole enää alkuperäisen tarkoituksensa mukainen.
Asiallinen kielenkäyttö on tärkeää ja toivottavasti
itsestäänselvyys.
Jos liityt turnaukseen, älä pelaa muita pelejä turnauksen aikana.
Liity vain yhteen turnaukseen kerrallaan.
Jos sinulla on keskeytyneitä pelejä jonkun turnauksessa mukana olevan kanssa, kannattaa
niistä huolehtia ennen turnauksen aloittamista. Jos sinulla on keskeytynyt peli jonkun kanssa,
et voi aloittaa hänen kanssaan uutta peliä ennen vanhan päättämistä.
Tämä koskee myös turnauksia.
Turnauksissa ei voi ottaa siirtoja takaisin. Poikkeuksena teematurnaukset, joissa niin voidaan
tehdä, mikäli avauksessa tulee virheellinen siirto.
Jos rikot sääntöjä, sinua saatetaan rangaista. Yksittäisissä tapauksissa
rangaistuksena on lähinnä turnauksesta sulkeminen. Toistuvissa tapauksissa turnauksiin
osallistumista voidaan rajoittaa tai se voidaan kieltää kokonaan. Jos rikot serverin
sääntöjä esimerkiksi luovuttamalla pelejä ensimmäisellä siirrolla
saattavat rangaistuksetkin olla koko serveriä koskevia, kuten vahvuuslukuihin vaikuttavien
pelien pelaamisen estäminen.
Jos koneesi kaatuu tai yhteytesi katkeaa kesken turnauksen, tule takaisin niin pian kuin mahdollista ja
kerro järjestäjälle, ettei syy ollut sinussa. Jos sinut oli jo suljettu turnauksesta,
saatat välttyä rangaistukselta. Kukaan ei kuitenkaan usko, että yhteytesi katkeaa
sattumalta aina hävittyäsi kolme peliä heikommille vastustajille. Tapauksista
pidetään kirjaa, joten huijaus ei ole mahdollista eikä suositeltavaa.
9.3. Mamer-komennot
Kaikki turnausbotille annettavat komennot voidaan lyhentää muodosta tell mamer komento
muotoon mam komento.
Myös itse komentoja voidaan lyhentää.
mam set tourneyinfo on -komennon jälkeen näet turnausilmoitukset.
mam help antaa ohjeita mamerin käyttöön.
Komento mam listtourneys antaa listan senhetkisistä turnauksista. Lyhyempi versio on
mam lt.
Kätevä komento on myös mam lt -rjo, joka listaa käynnissä olevat
turnaukset, avoimet turnaukset ja ne turnaukset, joihin voi liittyä. "Avoin" turnaus ei ole
vielä alkanut, "liittymiskelpoinen" voi olla jo alkanut, mutta siihen pystyy
liittymään myös jälkikäteen. Tätä kutsutaan nimellä
"late-join". Pelaaja, joka liittyy turnaukseen myöhässä, saa puoli pistettä
riippumatta siitä, liittyikö turnaukseen ensimmäisen vai toisen kierroksen
jälkeen.
Komennolla mam join numero, mam j numero voi liittyä turnaukseen.
mam withdraw numero -komennolla voi vetäytyä pois turnauksesta. Jos turnaus ei
ole vielä alkanut, voi näin tehdä vapaasti. Jos turnaus on jo käynnissä,
kysy ensin, mitä mieltä järjestäjä on. Kerro myös syy poistumiseesi.
Huonosti menneet pelit eivät ole syy.
mam playgame, mam p haastaa sen kierroksen vastustajasi peliin.
mam games näyttää kierroksen pelit. Loppuneista peleistä
näytetään lopputulos, kesken olevista pelin numero, jotta peliä voi tahtoessaan
seurata.
mam standi näyttää turnauksen pistetilanteen. *-merkki pisteiden edessä
ilmaisee, että pelaajan sen kierroksen peli on vielä kesken.
mam listplayers, mam lp listaa turnauksen pelaajat. Status voi olla Ready (valmis),
Playing (pelaamassa), Done (turnaus on lopussa pelaajan osalta) tai Playing Non-tourney game
(pelaamassa turnauksen ulkopuolista peliä. Piste statuksen edessä kertoo, ettei pelaaja ole
tehnyt mitään muutamaan minuuttiin. Risuaidalla merkityt pelaajat ovat esittäneet
haasteen sille kierrokselle, mutta vastustaja ei ole vielä vastannut haasteeseen ja aloittanut
peliä.
mam grid näyttää tulokset kierroksittain ja kokonaispistetilanteen.
mam tourneystats näyttää suoritusluvun ja "upset"-pisteet. Mitä
paremmin pelaaja turnauksesta
suoriutuu vahvuuslukuunsa nähden, sitä enemmän hän saa upset-pisteitä.
tell mamer tourneytell numero teksti, mam tt numero teksti on komento, jonka
avulla voi puhua vain kyseissä
turnauksessa oleville. Esimerkiksi mam tt 15 Good luck, everyone.
mam info numero kertoo tietoa turnauksesta numero "numero". Ylärivillä näkyy
turnauksen numero ja järjestäjä. Oleellisimmat tiedot ovat Time, Inc, Mode, Variant,
Style, Rounds sekä Max- ja Minrating (peliaika, siirrosta saatava lisäaika,
vahvuuslukuvaikutus, variantti, paritussysteemi, kierrosten lukumäärä sekä
mahdolliset vahvuuslukurajoitukset). Nämä kerrotaan myös turnausilmoituksissa, mutta
esimerkiksi turnauksen aikana on tiedot helpompaa tarkistaa info-komennolla.
9.4. Mamer-muuttujat
Myös mamerin kautta voi muuttaa erinäisiä asioita. Listan muuttujista saat komennolla
mam vars. Useimmat muuttujat ovat totuusarvoisia, jotka voivat siis olla joko
päällä tai pois päältä.
Censor: Laittamalla tämän päälle saat rauhan turnausasioista: et kuule
turnaushuutoja (t-shout) etkä turnauskutsuja.
TShout: Voit päättää, kuuletko turnausaiheiset huudot vai et.
Näiden kautta lähinnä hankitaan turnauksiin pelaajia.
TourneyTell: Sama kuin yllä, mutta koskee turnausten sisäisiä keskusteluja.
TourneyInfo:: Edelleen samaa, mutta turnausilmoituksista.
TourneyUpdates: Turnauksen etenemistiedot (päättyneiden pelien tulokset jne).
RoundUpdates: Jos tämä on päällä, näet kierroksen alkaessa
parit ja turnauksen loputtua tulokset.
Silence: Laittamalla tämän päälle voit pelata turnauspelisi
hiljaisuudessa.
Echo: Jos päällä, näet kirjoittamasi mamer-komennot "kaikuna".
AutoStart: Jos tämä on päällä, ei sinun tarvitse kirjoittaa
"mam p" kierroksen alkaessa vaan mamer tekee haasteen automaattisesti puolestasi. Jos
käytät tätä, varmista, että olet koneen ääressä kierrosten
alkaessa.
Height: Säätää kerralla näytettävien rivien
määrän mamerille annettujen komentojen tulosteista.
Bell: Saat äänimerkin aina mamerin ilmoittaessa sinulle jotain. Jotta
tämä toimisi, täytyy myös serverin bell-asetuksen olal päällä.
Notify: Mamerin avulla voit saada ilmoituksen aina kun joku tiettyyn
käyttäjäryhmään kuuluva pelaaja ottaa yhteyden serverille. Komento on
set mam notify(ryhmä) ja ryhmät admin, chess advisor, server representative,
tournament manager, (woman) fide master, (woman) grandmaster, (woman) international master.
Esimerkiksi komennon mam set notifytm on jälkeen sinulle ilmoitettaisiin aina kun joku
turnausjärjestäjä kirjautuisi sisään.
9.5. Turnauksen etsintä ja siinä pelaaminen
Kuten yllä kerrottiin, komennolla tell mamer listtourneys, lyhyemmin mam lt, saat
listan sillä hetkellä muistissa olevista turnauksista. Lista voi näyttää vaikkapa
tältä:
ID-sarakkeessa on turnauksen numero. Status voi olla done, started, open tai aborted (loppu,
käynnissä oleva, avoinna tai keskeytetty). Manager-sarakkeesta näkee turnauksen
managerin. Type-sarakkeesta näkee, millaisesta turnauksesta on kyse. Aikakontrollien ja
mahdollisen variantin lisäksi kerrotaan turnauksen tyyppi. SS tarkoittaa Swiss System
iä ja \5 viittä kierrosta. RR on Round Robin, täyskierrosturnaus. DRR tarkoittaa
Double Round Robinia, jossa kaikki pelaavat toisiaan vastaan kahdesti. Myös suurempia
määriä näkee, esimerkiksi 4RR olisi neljä peliä per vastustaja. Din on
Dinamo, kiihdytetty sveitsiläinen, ja KO Knock-out, jossa häviäjä
putoaa pois. Start Date -sarakkeesta näkee turnauksen alkamisajan. >-merkki turnauksen
nimessä kertoo, että olet liittynyt turnaukseen. Plusmerkillä merkittyihin voi
liittyä, <-merkillä varustetut ovat käynnissä ja asteriskilla merkityt
turnaukset ovat ohi.
Komennolla mam set tourneyinfo on näet turnauskutsuja. Esimerkki:
:mamer TOURNEY INFO: Tourney #5, a 3 0 r SS, has been opened!
:Type "tell mamer JoinTourney 5" to join.
:Contact skore(TM) if you have questions/problems with this tourney.
Turnaus numero 5, joka pelataan kolmen minuutin ajoilla ja Swiss System -parituksella on auennut. Voit
liittyä turnaukseen komennolla tell mamer jointourney 5, lyhyemmin mam j 5. Jos
tahdot kysyä turnauksesta jotain tai sinulla on turnaukseen liittyviä ongelmia, voit ottaa
yhteyttä turnauksen järjestäjään, tässä tapauksessa minuun. Kun
turnauksessa on tarpeeksi pelaajia - tai vakioaikoina pelattavissa "scheduled"-turnauksissa turnauksen
alkuaika koittaa, turnaus suljetaan eikä siihen voi enää sen jälkeen liittyä.
Poikkeuksena pidemmät turnaukset, joissa voi olla mahdollisuus liittyä
jälkikäteenkin. Jälkiliittymisen mahdollisuus on kerrottu mam info -komennolla
saatavassa listassa kohdassa "Late-joins". Numero on kierrosmäärä, joinka aikana
pitää liittyä. Esimerkiksi Late-join: 2 tarkoittaa, että pelaaja voi liittyä
turnaukseen toisen kierroksen päättymiseen asti ja aloittaa pelaamisen liittymistä
seuraavalta kierrokselta. Jos liityt turnaukseen toisen kierroksen jo alettua, et tietenkään
voi enää pelata sillä kierroksella, sillä paritus on tehty jo valmiiksi.
Kolmannelle kierrokselle pääset kuitenkin mukaan.
Kun kierros alkaa, saat näkyviin taulukon, jossa kerrotaan kaikki kierroksen parit. Saat
tietää myös oman vastustajasi nimen sekä ohjeet pelin aloittamiseksi. Lyhyempikin
muoto komennosta riittää, joten koko tell mamer playgame x -litaniaa ei tarvitse
kirjoittaa. mam p riittää. Kierroksen jälkeen ei automaattisesti
näytetä turnaustilannetta vaan seuraavan kierroksen parit laitetaan saman tien näkyviin.
Jos tahdot vilkaista tilannetta, kirjoita mam standi. Kun turnaus on saatu
päätökseen, tulee lopullinen pistetaulukko näkyviin ja voittajia onnitellaan.
Kanavalle tell numero teksti.
Toiselle pelaajalle tell nimi teksti.
Vastustajalle say teksti.
Huuto shout teksti.
Kuiskaus whisper teksti.
Pelin kommentointi kibitz teksti.
Tekstiviestin lähettäminen toiselle pelaajalle message nimi teksti.
10.2. Pelin etsintä
Omaan kaavaan sopivien hakuilmoitusten näyttö sought.
Kaikkien hakuilmoitusten näyttö sought all.
Oman ilmoituksen jättö seek aika lisäaika variantti m(anual) f(ormula).
Oman ilmoituksen poisto unseek numero, kaikkien ilmoitusten poisto unseek.
Tietyn pelaajan haastaminen match nimi aika lisäaika variantti.
Haasteen peruminen withdraw numero/nimi tai kaikkien peruminen withdraw t all.
10.3. Ystävät ja vihamiehet
Henkilön lisääminen notify-listalle +notify nimi.
Sillä hetkellä kirjautuneena olevat notify-listalaisesi ja ne, joiden listalla olet itse
znotify.
Henkilön lisääminen pelaamattomuuslistalle, jolloin hän ei voi haastaa sinua
+noplay nimi.
Henkilön sensurointi, jolloin et näe mitään hänestä +censor nimi.
Käänteistoiminnot -notify, -noplay, -censor.
Ilmoitus jonkun tietyn henkilön pelin alkamisesta +gnotify nimi.
10.4. Pelien tutkiminen
Henkilön viimeksi pelaaman pelin tutkiminen exa nimi -1. Toiseksi viimeinen exa nimi -2 jne,
aina -10 asti.
Henkilön kansioon tallentamat pelit journal nimi.
Kansiossa olevan pelin tutkiminen exa nimi %numero.
Tutkittavassa pelissä eteenpäin siirtyminen forward (puolisiirtojen määrä).
Tutkittavassa pelissä taaksepäin siirtyminen back (puolisiirtojen määrä).
Tutkittavan pelin nappuloiden siirto-oikeuden antaminen myös muille seuraajille mexamine nimi.
Keskeytyneiden pelien listaus stored nimi.
Keskeytyneen pelin tutkiminen exa nimi1 nimi2.
Pelin tutkimisen lopettaminen unexa.
Aseman asettaminen laudalle bsetup, bsetup wk@g2, bsetup bq@f4 jne.
Nappuloiden sijoittelun päätyttyä bsetup done.
10.5. Pelin aikana käytettävät komennot
Luovuttaminen resign.
Tasapelin ehdottaminen tai vaatiminen draw.
Pelin keskeyttämisen ehdottaminen tai sen hyväksyminen adjourn.
Pelin hylkäämisen ehdottaminen tai hyväksyminen abort.
Bughouse-pelissä parille puhuminen ptell teksti.
Vastustajalle puhuminen say teksti.
Pelin kommentointi ääneen pelaajille ja seuraajille kibitz teksti.
Pelin kommentointi kuiskaamalla seuraajille whisper teksti.
Minkä tahansa ehdotuksen hyväksyminen accept.
Minkä tahansa ehdotuksen hylkääminen decline.
Vahvuuslukumuutosten tarkastaminen assess.
10.6. Keskeytyneet pelit
Pelin jatkaminen, jos vastustaja on linjoilla match nimi tai resume.
Viestin lähettäminen vastustajalle message nimi viesti.
Pelin luovuttaminen jatkamatta peliä resign nimi.
Tasapelin ehdottaminen tai sen hyväksyminen keskeytyneessä pelissä sdraw nimi.
Pelin hylkäämisen ehdottaminen tai sen hyväksyminen sabort nimi.
10.7. Bughousen pelaaminen
Pelataksesi bughousea ensin set bugopen 1.
Liittyäksesi bughouse-kanavalle +ch 24.
Pyytääksesi jotain bughouse-pariksesi partner nimi.
Puhuaksesi parillesi ptell teksti.
Kiitos kaikille, jotka ovat ilmoittaneet löytämistään kirjoitus- ja
asiavirheistä. Palautetta ja korjausehdotuksia otetaan luonnollisesti edelleen vastaan.
Korjaus- ja parannusehdotuksista kiitos etenkin seuraaville: Jouni Matinpuro, FICS-nimimerkit
heicci, Kangas, NotShee, rabella ja Sulka.